lørdag 13. november 2010

En liten tanke!

Noe slo meg her da jeg sto i Butikken og pratet med min kusine som var på jobb, også gikk hun i gjennom kjøttdisken etter dato´er.
Når man var liten fikk man beskjed om å spise opp maten sin, fordi barna i Afrika har det ikke like bra som oss. Nå er det ikke sånn at jeg skal få deg til å sende penger nedover eller mat.
MEN når DU handler, og du tar en vare ut av hylla eller kjøla, hvilken tar du da, den som ligger bakerst som har lenger dato, eller den som er først som går ut på dato først???
Hvis du tar den som går ut først, er det jo ganske bra. Men for deg som tar den som har lenger dato, tenk deg da hva som skjer med varen som går ut først.... Den må da kastes! Og tenk på det her: Matvare butikker, kaster masse mat daglig, fordi vi handlere tar den nyeste varen. Altså jeg skjønner hvis du skal kjøpe f.eks. kjøttdeig som du da skal bruke om fem dager, og den som ligger først går ut om tre dager. men skal du bruke den i dag, er den like fin som den nyeste=)

Ville bare gi en tanke vekker, siden jeg fikk en sjøl =)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Er det frysevare tar jeg den fremste, er det ikke tar jeg lengre bak.
Det er fler og fler butikker som ikke kaster maten noe mer, men gir det bort til veledighet istede.
Som f.eks "suppekjøkken" og den slaks, eller til bønder så de kan mate grisene m.m :P

Før så var det ordentlig fyfy for ALT som ikke var solgt MÅTTE kastes, for hvis ikke gikk det imot en lov. (husker ikke hvilken ifarta) men etter alt det med resirkulering og alt kan bli brukt pånytt eller til noe kom inn på banen ble det mer godtatt og gjøre bedre ting med mat o.l som MÅTTE kastes ;)

Når Mumi jobbet på bakeri fikk man lov til å ta med bakevarer hjem hvis det skulle kastes inntil det trådde igjennom at alt skulle kastes.
Nå gir de det bort til bønder og annet som bruker det til ett godt formål :)

Elin Therese sa...

Ikke matbutikker, alt blir kasta i en matdunk og henta en gang i uka, ell annen hver uke og kjørt til en søpledynge =S

Unknown sa...

http://www.nettavisen.no/okonomi/article400248.ece De driver å forbedrer seg på det her med grønnsaker ihvertfall.

Og butikker restauranter m.m kaster mat for "bare" 120millioner i året. Det er 20% av all mat som blir kastet.

80% av all mat som blir kastet er vanlige forbrukere og hjem. Det utgjør en pris på 20milliarder pr. år.

Så folk må ikke overfylle kjøleskap o.l. Bedre å kjøpe mat du vet man skal spise iløpet av uka så det blir mindre kast.

Så butikkene er egentlig ikke det sorte får her, men forbrukerne selv ;)

http://folkevett.framtiden.no/tema/livsstil-og-forbruk/berget-av-kastet-mat/